Tip van de maand

Voel je je niet zo lekker in je vel? Gaan de dingen niet zo als je zou willen? Heb je geen zin om iets te ondernemen? En weet je het even niet meer?

Op depri-en-dan hebben we voor jou elke maand een tip die jou mogelijk er door heen kan helpen.

Oktober: Probeer iets te doen wat de hele tijd je hoofd bezig houdt maar waar je tegen op ziet en steeds uitstelt.
Bijvoorbeeld een opdracht van school, je kamer opruimen, iemand bellen die je allang niet meer gesproken hebt. Als je dat gedaan hebt, hoef je er niet meer over na te denken en voel je je waarschijnlijk ook opgelucht. En vergeet dan niet jezelf een compliment te geven als je het gedaan hebt!!

September: Als je veel moet-dingen hebt maak dan een stappenlijstje.
Zet boven aan wat echt belangrijk is en wat direct gedaan moet worden en werk zo al je moet-dingen in volgorde af en streep ze van je lijstje. Voordeel is dat je het niet meer hoeft te onthouden en er niet meer mee in je hoofd hoeft rond te lopen. En elke keer als je iets gedaan hebt kan je er letterlijk er een streep door heen halen, dat geeft een goed gevoel.

Augustus: Trek je niet terug, zoek elke dag contact met andere mensen
Als je je teveel isoleert wordt het depri gevoel alleen maar erger. Maar zoek niet een situatie op waarin je je perse vrolijk moet gedragen, zoals bijv. een feestje. Als je zeker weet dat je er niet van kan genieten dan voel je je daar alleen maar slechter. Kies dus je gezelschap goed uit. Spreek af met mensen die je vertrouwt en waarvan je weet dat je mag zijn zoals je je voelt.

Juli:Schrijf elke dag een of meer dingen op wat leuk, mooi, fijn of prettig was
Hoe klein dan ook, het is belangrijk om je ook weer te leren focussen op de dingen die prettig en fijn zijn (zie ook ontspanningsoefening terug denken aan leuke herinnering op http://www.depri-en-dan.nl/tips/zelf_oefenen_/terug_denken_aan_leuke_herinnering__ontspanningsoefening_)

Juni: Stel jezelf één klein doel per dag, dit kan je zelfvertrouwen weer doen toenemen.

Mei:
Stel niet te hoge eisen aan jezelf.
Dit kan voor veel onnodige ontevredenheid zorgen. Probeer tevreden te zijn met kleine stapjes.
Je doet je best, meer kun je niet doen, en dat is goed genoeg!!
Stel jezelf één (klein) haalbaar doel per dag, dit kan je zelfvertrouwen weer doen toenemen.

Apri: Plan dagelijks een moment voor jezelf om iets leuks te doen.
Dit kan je helpen te ontspannen en je gedachten te verzetten
Je kunt:
– tv kijken
– oude vrienden weer zien
– bij iemand zijn van wie je houd
– naar de stad gaan met vrienden
– liedjes bedenken,gedichten schrijven
– creatieve dingen doen ( verven,tekenen,beelden maken)

Maart: Praten lucht op. Loop er niet te lang alleen mee door. 
Heel belangrijk is dat je iemand zoekt die je vertrouwt en waarmee je kunt praten over je gevoelens. Dit kan bijvoorbeeld een familielid zijn, een vriendin/vriend, je mentor/docent van school, een imam, pastoor, pandit of een dominee. Wellicht dat je door praten over je gevoelens met anderen tot  nieuwe ideeën of oplossingen komt.

FebruariProbeer regelmatig aan lichaamsbeweging te doen
Bijvoorbeeld door te sporten, yoga of een stukje wandelen of fietsen. Ook al voel je je moe, probeer toch elke dag wat te bewegen, dat geeft je daarna echt weer energie. Ontspanningsoefeningen en diep in- en uitademen (vanuit je buik) helpt ook goed.

Januari: Regelmaat en structuur, klinkt saai, maar werkt wel heel goed.
Sta op tijd op en ga op tijd naar bed. Ook al ben je moe overdag verzet je daar tegen.
Verleg je dag- en nachtritme niet want dat zorgt dat je langer in je dip blijft.

Voor de overige tips zie: http://www.depri-en-dan.nl/tips

Heb je zelf een tip en wil je die met anderen delen stuur het op naar: info@depri-en-dan.nl

Advertenties

Plaats je reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: